Psychologie canadienne/Canadian Psychology

Mandat

Canadian Psychology/Psychologie canadienne publishes generalist articles in areas of theory, research, practice, education, and policy that are of interest to a broad cross-section of psychologists. The journal publishes systematic reviews (including meta-analyses) and literature reviews relevant to theory or research in basic and applied areas – for example, human and non-human neurosciences, cognitive, perception, history and theoretical systems, quantitative, developmental, social, personality, clinical, counselling, educational and school, industrial/organizational, community, as well as teaching and learning.

Original, empirical contributions are welcome if large-scale work is involved and the research is of direct relevance to the discipline as a whole.

Commentaries and articles discussing professional issues and case material illustrative of theoretical principles or professional problems are also appropriate. In all cases, the manuscript should be of relevance to a generalist audience and discuss implications for the field.

Manuscripts with direct relevance to the Canadian context are also welcome for submission; authors should ensure that the article speaks to the broad interest. Canadian Psychology/Psychologie canadienne accepts submissions in either English or French.


2023 Best Article Award, Canadian Psychology / Psychologie canadienne.

Congratulations to Danika Wiens, Jennifer Theule, Jeany Keates, Michelle Ward, and Amber Yaholkoski for their article Work–family balance and job satisfaction: An analysis of Canadian psychologist mothers (2023, Vol 64, No. 2, 154-165) which was selected as the winner of the 2023 Best Article Award in Canadian Psychology / Psychologie canadienne.

The CP Editorial team nominates articles for this award, and the articles are adjudicated by the CPA Board of Directors representing Science, Practice, and Education.

This article is now Free to Read, to access it, click here.


Soumettez votre travail à Psychologie canadienne!

Le comité de rédaction de Psychologie canadienne vous invite à soumettre votre travail à la revue. En tant que titre phare de la Société canadienne de psychologie, la revue publie des articles généralistes dans les domaines de la théorie, de la recherche, de la pratique, de l’éducation et de la politique qui sont d’intérêt pour un grand nombre de psychologues.

La revue Psychologie canadienne accepte les examens systématiques (y compris les méta-analyses) et les analyses documentaires se rapportant à la théorie ou à la recherche dans les domaines fondamentaux et appliqués, par exemple les neurosciences humaines et non humaines, la cognition, la perception, l’histoire et les systèmes théoriques, la recherche quantitative, développementale et sociale, la personnalité, la recherche clinique, le counseling, l’éducation et le milieu scolaire, les milieux industriel, organisationnel et communautaire, ainsi que l’enseignement et l’apprentissage. Cliquez ici pour en savoir plus.


2022 Award for Best Journal Article, Canadian Psychology / Psychologie canadienne

Congratulations to Sophia Gran-Ruaz, Juliane Feliciano, Amy Bartlett, and Monnica T. Williams: , Implicit Racial Bias Across Ethnoracial Groups in Canada and the United States and Black Mental Health (2022, Vol. 63, No. 4, 608-622), which was selected as the winner of the 2022 CPA Best Article Award in the Canadian Psychology / Psychologie canadienne.

The CP Editorial team nominates articles for this award, and the articles are adjudicated by the CPA Board of Directors representing Science, Practice, and Education.

Members can download the full article via APA PsycNet® through their member account: https://secure.cpa.ca/apps/Pages/PsycNET


Introducing the editor of Canadian Psychology, Dr. Saklofske!

Don Saklofske, PhD“Psychology journals need to be more than repositories for psychological findings and forums exclusively for psychologists and allied professionals: They must also ensure that what psychology can contribute to society at large is readily transferable to and accessible by the wider public. Thus, the true impact of Canadian Psychology will be not just how psychology as a science and a profession is served by the published articles but also how the world at large is informed about and benefits from the knowledge presented in the journal.”

—Don Saklofske, PhD
Editor of Canadian Psychology 

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Psychologie canadienne/Canadian Psychology est publiée à tous les trimestres (février, mai, août, novembre).

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PsycAlert : Avis par courrier électronique

Vous pouvez souscrire à un avis par courriel qui vous avisera de la publication de chaque numéro des revues de la SCP. Cet avis décrira le numéro de la revue et inclura une table des matières. Pour souscrire à ce service gratuit, cliquer ici.


Équipe de rédaction :

Rédacteur en chef Donald Saklofske, Ph.D., University of Western Ontario
Rédacteur en chef associés : Natacha Godbout, Ph.D., University of Quebec in Montreal-UQAM
Donald Sharpe, Ph.D., University of Regina
Gordon Flett, Ph.D., York University
Rédacteur administratif : Lauren Thompson, Ph.D., Canadian Psychological Association

Directives aux auteurs :

Tous les manuscrits doivent être présentés par voie électronique à la revue Psychologie canadienne au portail de présentation des manuscrits.

Politique d’évaluation « à l’aveugle »

Les évaluations à l’aveugle sont facultatives. Si un auteur préfère une évaluation « à l’aveugle », il doit l’indiquer dans sa lettre d’accompagnement. Plutôt que d’indiquer les noms et affiliations des auteurs sur la page de titre, les auteurs devraient mettre cette information dans la lettre d’accompagnement, qui n’est pas vue par les évaluateurs. Les notes en bas de page qui identifient les auteurs doivent aussi être sorties du manuscrit et peuvent être ajoutées à la lettre d’accompagnement. Les auteurs devraient déployer tous les efforts pour veiller à ce que le manuscrit proprement dit ne contienne pas d’indices quant à l’identité des auteurs.

Autorisation

l’autorisation d’utiliser un document protégé

Pour obtenir l’autorisation d’utiliser un document protégé par un droit d’auteur, qui a été publié par la Société canadienne de psychologie (SCP) (c.-à-d., texte, tests ou portions de tests, tableaux ou figures), veuillez remplir le formulaire et envoyer celui-ci à l’adresse permissions@cpa.ca. Vous pouvez faire parvenir vos questions à permissions@cpa.ca ou composer le 613-237-2144, poste 1323; numéro sans frais (au Canada) : 1-888-472-0657 poste 1323.

Les frais d’autorisation de droit d’auteur sont de 50 $, plus les taxes en vigueur. La SCP exige le paiement complet avant de traiter la demande et de délivrer l’autorisation de droit d’auteur. Seuls les paiements par Visa et MasterCard sont acceptés.

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